مطالب تصادفی

Labels: , , , , , , , 0 comments
سال 2011 برای کسوفهای جدید آغاز شد. این خورشید گرفتگی صبح امروز در ساعت 06:40 به وقت گرینویچ از الجزایر آغاز شد و تا شمال اروپا رسید. حداکثر تاریکی ناشی از خورشید گرفتگی جزئی صبح امروز در لندن 67 درصد، در پاریس 65 درصد، در رم 70 درصد و در میلان 70 درصد بود در حالی که در مادرید کمی کمتر از نیمی از قطر خورشید را تاریک کرد.


بزرگترین تاریکی در شهر "اسلفتئا" در شمال شرقی سوئد رخ داد به طوری که در این شهر قطبی، ماه حداقل 90 درصد از خورشید را پوشاند. در روسیه مرکزی، شمال غربی چین، قزاقستان و مغولستان این پدیده همراه با غروب آفتاب همراه خواهد شد.



حداکثر کسوف یا پیک سایه در شمال اروپا و در کشورهای سوئد، فنلاند و نروژ رخ داد. برای مثال در هلسینکی خورشید به میزان 85 درصد تاریک شد. در مراکش حداکثر تاریکی خورشید 37 درصد و در مرکز آفریقا به 20 درصد رسید.



رسانه های مختلف دنیا خبر دادند که در شهرهای استانبول، قاهره و تهران آسمان با کاهش نور همراه بود. به نوشته این منابع، برای رصد خورشید گرفتگی کلی علاقه مندان پدیده های نجومی باید تا 13 نوامبر 2012 منتظر بمانند. این خورشید گرفتگی کامل از بخشهایی از استرالیا، نیوزلند، اقیانوسیه و آمریکای جنوبی عبور خواهد کرد.


سال 2011 که از نخستین روزهای خود شاهد یک پدیده کسوف بود برای دوستداران پدیده های نجومی سالی بسیار جذاب خواهد بود. پدیده گرفتگی بعدی که دنیا در انتظار آن است یک ماه گرفتگی کلی 15 ژوئن اتفاق خواهد افتاد. در این خسوف، ماه در فاصله حدود 9 درجه در جهت جنوب شرقی در صورت فلکی مارافسای خواهد بود.


پدیده بعدی، اول جولای با یک خورشید گرفتگی جزئی است. این خورشیدگرفتگی تنها در یک منطقه کوچک در اقیانوس منجمد جنوبی و در دریاهای آزاد دیده خواهد شد. در این پدیده، خورشید کمتر از 10 درصد گرفته می شود. در پاییز نیز در 25 نوامبر یک خورشید گرفتگی جزئی دیگر برای ستاره منظومه شمسی پیش بینی شده است.


این آخرین خورشید گرفتگی سال 2011 خواهد بود و بهترین سال خورشید گرفتگی ها را با حداکثر تاریکی 90 درصد به پایان خواهد رساند. این پدیده تنها در قطب جنوب، آفریقای جنوبی، تاسمانی و نیوزلند دیده می شود. اما پرونده کل گرفتگی های نجومی سال جاری 10 دسامبر بسته خواهد شد. در این روز، ماه گرفتگی کاملا در آسیا و اقیانوسیه دیده خواهد شد و در اروپا، آفریقا و آمریکای شمالی به صورت جزئی دیده خواهد شد.


این ماه گرفتگی با قرار گرفتن ماه در حدود 8 درجه از افق شرق- شمال- شرق به پایان خواهد رسید و به تقویم نجومی سال 2011 پایان خواهد داد.





این مطلب را به اشتراک بکذارید

RSS Digg Twitter StumbleUpon Delicious Technorati

0 comments برای “تصاویری از اولین خورشید گرفتگی 2011”

بیان دیدگاه خود در کادر زیر

Powered by Blogger.

Followers

بلاگرفارسی

طراحی شده توسط زنورس | تبدیل شده توسط قالبهای پلاس